Wetgeving lading zekeren

Lading zekeren, oftewel het vastzetten van goederen, is essentieel voor een veilig transport. Niet of verkeerd gezekerde lading kan niet alleen schade aanbrengen aan goederen, maar ook verkeershinder en ongelukken veroorzaken. Daarom geldt er in Nederland (en in de rest van Europa) een strenge wetgeving wat betreft lading zekeren.

De verantwoordelijkheid voor een veilig goederenvervoer ligt bij meerdere partijen. Welke partijen dat zijn, lees je in deze blog. We gaan dieper in op lading zekeren en de geldende regels.

Uiteraard vertellen we ook meer over de methodes en middelen om je lading goed te zekeren, zodat je kunt voldoen aan de Europese en Nederlandse wetgeving.  

Wie is verantwoordelijk voor het zekeren van lading?

Volgens de richtlijnen van de EUMOS, de wetgeving die geldt op alle Europese wegen, zijn er meerdere partijen verantwoordelijk voor het zekeren van lading. Niet alleen de vervoerder, ook de verpakker, verzender, verlader en bestuurder kunnen aansprakelijk gesteld worden na een ongeval dat veroorzaakt is door een niet of niet correct gezekerde lading.

Verpakker

De verpakker is verantwoordelijk voor:

  • Een duidelijke beschrijving van alle goederen. Wanneer er specifieke methodes voor het zekeren van de goederen zijn vereist, worden deze vermeld op de beschrijving.

Verzender

  • Alle benodigde documenten voor de bestuurder, waaronder;

  1. Een beschrijving van de goederen

  2. De massa van de lading

  3. Informatie voor de juiste verpakking

  4. Een omschrijving van eventuele ongewone transportparameters bij individuele verpakkingen

Verlader

Een verlader is verantwoordelijk voor een goede verdeling over de laadvloer van het transportmiddel. Hierbij zorgt hij of zij ervoor dat de lading op de juiste manier gezekerd kan worden en de maximaal toelaatbare massa (MTM) gerespecteerd wordt. Daarnaast levert de verlader de volgende informatie:

  • De aard van de laadeenheid

  • De massa van de lading en elke laadeenheid

  • De positie van het zwaartepunt van de laadeenheid

  • Eventuele beperkingen voor het stapelen van goederen

  • De buitenafmetingen van elke laadeenheid

  • De wrijvingsfactor van goederen

Bestuurder

De bestuurder heeft tijdens het lading zekeren volgens de Europese wetgeving vooral een controlerende taak. Voordat de bestuurder vertrekt moet hij of zij controleren of:

  • Alle onderdelen van het transportmiddel functioneren

  • De lading geen hinder vormt voor een veilig transport

  • Het zwaartepunt van de lading zoveel mogelijk in het midden ligt

Vervoerder

De vervoerder moet alle documenten kunnen tonen aan bevoegde instanties. Bovendien is de vervoerder verantwoordelijk voor:

  • Het juiste transportmiddel voor de lading (het voertuig mag niet beschadigd zijn)

  • De correcte bevestiging van de zeecontainer op het chassis

  • De juiste zekering

Nederlandse wetgeving lading zekeren

Naast de Europese richtlijnen voor ladingzekering geldt er ook een specifieke wetgeving in Nederland. De Nederlandse Verkeerswetgeving eist dat de lading, of delen daarvan, worden gezekerd. De betrokken partijen moeten lading op zo’n manier zekeren, dat deze onder normale omstandigheden niet van het transportmiddel kan vallen.

Volgens de wetgeving behoren volle remmingen, een slecht wegdek en uitwijkmanoeuvres tot normale omstandigheden. Losse lading die tijdens het transport van het voertuig kan vallen of omvallen, moet bovendien deugdelijk worden afgedekt. Werk je niet volgens deze regels, dan riskeer je een fikse boete.

Welke methodes en middelen zijn er om lading te zekeren?

Wil je lading goed zekeren, zodat je voldoet aan de regels én boetes en verkeershinder voorkomt? Er zijn twee methodes om goederen goed vast te zetten: krachtsluitende ladingzekering en vormsluitende ladingzekering.

Krachtsluitende ladingzekering (neersjorren)

Bij krachtsluitende ladingzekering maak je, zoals de naam al doet vermoeden, gebruik van kracht. Met een sjormiddel, zoals een spanband, oefen je kracht uit op de laadvloer. De wrijving tussen de lading en de vloer wordt dan vergroot, zodat de lading op z’n plek blijft.

Vormsluitende ladingzekering (direct sjorren)

Bij deze methode maak je geen gebruik van kracht, maar van volume. Door je lading met een spanband strak tegen een verticale wand of ander stuk lading vast te zetten, sluit je de lading als het ware op. Hierdoor kan de lading tijdens het transport geen kant op.

Hulpmiddelen voor ladingzekering

Er bestaan verschillende hulpmiddelen die je kunt gebruiken voor het zekeren van je lading. We zetten ze voor je op een rijtje.

  • Spanbanden: onmisbaar bij het neersjorren van lading.

  • Sjorbanden: geschikt voor het zekeren van lichtgewicht producten.

  • Rails: ideaal voor het inrichten van je transportmiddel.

  • Stangen: hét hulpmiddel om je goederen aan vast te maken.  

  • Wikkelfolie: hiermee kun je kwetsbare producten sealen, zodat deze beschermd zijn tegen invloeden van buitenaf.

  • Antislipmatten: zorgt ervoor dat de lading een eenheid vormt met het transportmiddel en niet kan verschuiven.

  • Bakken: Bieden bescherming en zijn uitermate geschikt voor de opslag van goederen.

Meer weten over lading zekeren?

Wil jij meer weten over lading zekeren en de wetgeving? Ben jij benieuwd hoe je aan de regels kunt voldoen of wil je meer informatie over de hulpmiddelen, zoals welke ladingstang op welke rail past? Neem gerust contact op met onze adviseurs. Ze staan je graag te woord.